Translated by

Channel One

Company

width=200px
National television channel. It is positioned as the main TV channel of the country.

Owners:
Federal Agency for State Property Management (Rosimushchestvo) - 38,9%
TASS - 9,1%
Television center of Ostankino (TTTs of Ostankino) - 3%
Kovalchuk Yury Valentinovich
VTB Capital - 20%
National Media Group (NMG) - 25%


100px

Assets

Assets

+ Channel One

The Channel One open joint stock company is the national television channel. The Register of licenses has the greatest scope of audience of the Russian Federation (98.8% of the population)). The second in age TV channel of the USSR and Russia after the St. Petersburg Channel Five. Broadcasts from Moscow, the headquarters is in a television center of Ostankino, on Academician Korolev Street, 12. It is positioned as the main TV channel of the country.

Assets

For August, 2014 in addition to:

  • main Channel One and
  • "Roundabouts" (together with VGTRK), broadcasting at radio frequencies, at this company are five more channels which extend through satellite and cable networks. It:
  • "Channel One. Worldwide network" — the foreign version of the main channel distributed abroad
  • "Cinema house",
  • "Music of Pervy",
  • "Time" and
  • Telekaf. All of them are united in the company "Channel One. Worldwide network" (in August, 2014 it is transformed to "Channel One. Digital").

Owners

2019

VTB Capital, investment division of VTB Group, acquired 20% of shares of JSC Channel One at the ORT-KB company belonging to Roman Abramovich reported to RBC two sources familiar with parts of the transaction[1].

Channel One will become the second media project where partners act as VTB and NMG. Their consortium possesses 75% of CTC Media (House, Che, STS of Love and STS of Kid manages STS entertainment channels). Another 25% of CTC Media belong to Cyprus company of Telcrest which shareholders are also NMG, VTB and structures of the owner of Severstal Alexey Mordashov.

2018

Roman Abramovich needs to sell 4% of Channel One that the structure of property of the broadcaster corresponded to the Russian legislation, RBC writes in June, 2018. At the end of May the businessman received the passport of the citizen of Israel, and according to the law on media foreigners or persons with a double citizenship cannot own directly or indirectly more than 20% of the stock in authorized capital of the company which is the founder Russian media.

According to sources of RBC, one of the acting shareholders of TV channels will act as the buyer of 4%. The most probable buyer they call NMG.

The state controls 51% of JSC Channel One now: Rosimushchestvo has 38.9%, 9.1% — at Federal State Unitary Enterprise ITAR-TASS, 3% — at Federal State Unitary Enterprise Television Technical Center Ostankino. The remained 25% through Rastrkom-2002 LLC belong to NMG.

2012

According to Interfax (November, 2012), Rosimushchestvo controls about 39 percent of shares of Channel One. 9.1 more and 3 percent of shares belong to the state ITAR-TASS agency and Federal State Unitary Enterprise Televizionny tekhnichesky center Ostankino. Thus, the state controls a controlling stake (51 percent of securities) of the channel. Other actions, according to business media, are distributed between Yury Kovalchuk and Roman Abramovich's structures.

Board of Directors

For November, 2012 enter into Board of Directors of Channel One:

  • his CEO Konstantin Ernst and
  • deputy Kirill Kleymenov and also
  • directors Nikita Mikhalkov and
  • Karen Shakhnazarov,
  • Chief Editor of Russia Today Margarita Simonyan,
  • rector of MGIMO Anatoly Torkunov and
  • musician Andrey Makarevich.

Performance Indicators

2018: The loss of Channel One under RAS in 2018 grew by 4 times

The Channel One saved leadership in revenue size at the end of 2018 among the Russian broadcasters, follows from the annual accounts under RAS analyzed by RBC.

Revenue of Channel One in 2018 exceeded 32.8 billion rubles, net loss made 6.8 billion rubles, RBC writes. In comparison with 2017 net loss of Channel One grew four times. "Other income" of Channel One made 7.6 billion rubles.

2017: A loss of 1.56 billion rubles, accounts payable — in 12.85

According to data of SPARK base, for the end of 2017 revenue from sales of Channel One made 31 billion rubles, net losses of the company during the same period were estimated at 1.56 billion rubles, accounts payable — at 12.85 billion rubles.

2015: Channel One reduced net loss more than by 10 times

At the end of 2015 net loss of Channel One was reduced in more than by 10 times to 92.3 million rubles in comparison with 2014 when this indicator was 938.4 million rubles. Such information contains in materials of the Center of disclosure of corporate information.

For the reporting period for the first time since 2009 revenue of TV channel dropped by 12% year-on-year and made 26.5 billion rubles. Revenue from advertizing without sponsorship decreased by 15.6%. Fall of revenues of Channel One from advertizing in general correspond to the general negative dynamics of the market. According to Association of the communication agencies (AKAR), in 2015 the size of the market of TV-advertizing was 136.7 billion rubles. It is 14% less, than in 2014 when the indicator was on a mark 159.8 billion rubles. From this amount of 134.2 billion rubles fell on the main canals and 2.5 billion rubles — on niche.

In 2015 the audience of Channel One was also reduced. The share of the audience at the age of 14-59 years who watched TV channel at least once in day fell from 13.6% in 2014 up to 12.6% in 2015.

According to Vedomosti, Channel One could reduce net loss, despite falling of revenue, at the expense of an additional income. So, the TV channel received 3.5 billion rubles as additional grants from the state in crisis. At the end of last year the company also sold to Dmitry Firtash and Sergey Levochkin 29% of stocks of Ukrainian TV channel Inter. Transaction amount was $100 million Channel One already received 10% of the amount (6.9 billion rubles already appear in the reporting), other amount will be paid within five years[2].

2014: Channel One received net loss in 938 million rubles

Net loss of Channel One at the end of 2014 made 938.44 million rubles, said in the report published by TV company. In 2014 revenue of Channel One grew by 2.9 percent — to 30.105 billion rubles. At the same time federal advertizing revenues were reduced to 23.609 billion rubles (23.665 billion rubles the previous year), and revenue from regional and sponsor's advertizing grew by 12.6 and 15 interest respectively[3].

In 2014, follows from the report, the Channel One received the state help in the amount of 4.029 billion rubles. Besides, he received from the state 66 million rubles on production of television versions of the opening ceremonies and closing of the Olympic Games in Sochi. From these means 56.66 million rubles were spent, the remaining balance was returned in the budget.

At Channel One, note[4] Vedomosti, the biggest revenue as at the single TV channel broadcasting in Russia. He receives an overwhelming part of revenue from advertizing.

2013: Channel One completed 2013 at a loss in the amount of 1 billion rubles

Net loss of TV company made 1.33 billion rubles. In 2012 the broadcaster showed a profit of 287.7 million rubles.

Judging by the document, Channel One had several reasons for such result according to the results of last year. It both increase in expenses, and double growth of a loss from sales, and increase in product cost by 7.3% (in 2012 it was 31.9 billion rubles, and in the 2013th — 34.3 billion), and decrease in revenue from regional advertizing.

As for other financial performance, in 2013 revenue of the broadcaster grew by 1.6% and made 29.55 billion rubles (in 2012 it made 29.08 billion rubles). Channel One received most of all means for the account of placement of federal advertizing — 23.66 billion rubles. From sponsor's advertizing the channel earned 1.9 billion rubles, from regional — 2.9 billion rubles, from providing rights to use of AVP — 576.7 million rubles, and on other — 447.1 million rubles.

In 2013 Channel One received about 4 billion rubles state subsidies. 3.7 billion rubles went to communication services and a covering of expenses of RTRS (i.e. the activity connected with distribution of a signal of Channel One in the first radio multiplex), 2.8 million rubles — to providing TV programs with subtitlings, 34.6 million — to a covering of the expenses connected with holding a song contest "the Eurovision-2009 ″.

History

1951-1990: Soviet period

The first program of Gosteleradio of the USSR existed since March 22, 1951. Initially it was the second TV channel in the USSR, without permanent broadcasting, however also other channels appeared over time. The first program had no accurately expressed subject, broadcasting:

  • news, such as Time program,
  • musical programs, and movies, Soviet animated films,
  • educational programs: Club of travelers and "In fauna".
  • Comic programs: "Around laughter", KVN and "Vegetable marrow" of 13 chairs".
  • Nurseries: "On a visit at the fairy tale", Alarm clock, "ABVGDEYKA".
  • Game shows: "Field of wonders", Happy occurence, "That? Where? When?".
  • Entertaining: Muzoboz, "Morning star", "Blue spark".
  • Social and political programs "Looks" and "To 16 Is Also More Senior".

The star antenna on a blue background with the moving rings symbolizing radio waves and the signature below "the I program" which then changed on USSR TV was the main welcome screen of the first program. Approximately in February, 1988 the welcome screen was changed: circles became motionless, the text of USSR TV disappeared, and the background became light blue with a white gradient.

1991-1995: Broadcasting company "Ostankino". Egor and Alexander Yakovlev

Since the end of 1991 "The first program" ceased to exist and it was replaced by "the 1st Ostankino channel" as a part of RGTRK Ostankino — the USSR founded based on Gosteleradio. Egor Yakovlev and Alexander Yakovlev were chairmen of State TV and Radio Broadcasting Company of Ostankino at different times.

The first air of Leonid Yakubovich in Field of wonders, on November 22, 1991.
The first air of Leonid Yakubovich in Field of wonders, on November 22, 1991.

At the beginning of 1995 Ostankino finally lost the, in the past leading, in relation to other channels, a position. The sociological these researches of television audience on Moscow conducted at that time showed what Ostankino considerably conceded on audience amount to TV channel 2х2 in the afternoon, and in the evening — NTV with respect thereto the decision to close TV channel was made. On October 6, 1995 the broadcasting company "Ostankino" was liquidated by the decree of the President.

1995-2002: ORT. Berezovsky. Loss of broadcasting in the CIS

The Public Russian Television was created at the initiative of Association of Independent Teleproducers which integrated VID, ATV TV companies and the Class!. On November 29, 1994 the President of the Russian Federation issues the decree "About Improvement of Exploitation of the First Frequency Moscow) of the Channel of Television and Network of Its Distribution" according to which the first television channel was transferred to Public Russian Television Joint-stock Company. According to the same decree RGTRK Ostankino became a souchereditel and the co-owner of Public Russian Television. The first CEO of ORT was the famous TV reporter Vladislav Listyev who soon imposes the moratorium on advertizing on the channel, the Chairman of RGTRK Ostanquino Alexander Yakovlev became the Chairman of the board of directors of ORT, Konstantin Ernst became the General producer of ORT.

After Listyev's murder by the CEO of TV channel there was Sergey Blagovolin, the CEO of VID TV company — Alexander Lyubimov, and Boris Berezovsky appeared as the owner of the largest share fraction of ORT. Were closed a number of programs — Politburo and Case, Subject Dmitry Mendeleyev became the host, Rush hour leaders of a night news Sergey Shatunov and Dmitry Kiselyov became hosts. In the private program which Alexander Lyubimov became leading became the main political talk show. ITA RGTRK Ostankino became producer of news programs for ORT, at the same time it together with REN TV TV company began to make the Versions program.

On October 1, 1995 the Versions program was closed, and around REN TV began to create a television network — an Independent Broadcasting System and in 1997 programs of REN TV began to appear on the certain, 49th canal [9]. In September, 1995 were also closed a game show "Understand me" and the Ivanov, Petrov, Sidorov entertainment program, made by ATV TV company then "Understand me" began to come to NTV, and "Ivanov, Petrov, Sidorov" on RTR. After Sergey Shatunov's appointment the responsible one of hosts who is releasing news programs of ORT television channel Rush hour became Andrey Razbash. On October 12, 1995 RGTRK Ostankino was abolished and ORT began to make news programs independently.

In 1996 the Directorate of news programs of ORT was headed by Ksenia Ponomaryova. Time Arina Sharapova and Igor Gmyza became hosts, leaders of day news Igor Vykhukholev, Aleksandra Buratayeva, Ekaterina Andreyeva, Kirill Kleymyonov. In October, 1996, after failure on ORT of the analytical 19.59 program (the analytical Sunday program was closed in April, 1996, after leaving from ORT of Nellie Petkova who replaced the former host Sergey Alekseev in 1995) and closings on NTV of the Characters program (replaced with itself Versions which passed in October, 1995 to NTV), on ORT Sergey Dorenko returned and the final release of the Time program which received the name "The Information and Analytical Time Program with Sergey Dorenko" began to come out. At the very end of 1996 from ORT Dmitry Kiselyov passed to REN TV. Andrey Razbash remained the only host Rush hour

On October 20, 1996 in Ukraine the ORT was replaced with Inter TV channel.

In October, 1997 Ksenia Ponomaryova became the CEO of ORT, and the ORT headed Directorate of news programs Alexander Lyubimov (soon with positions of the CEO of VID TV company it was replaced by Larisa Sinelshchikova).

On November 17, 1997 at frequencies of ORT in Kazakhstan began broadcasting ORT Eurasia.

On February 12, 1998 at Public Russian Television Ltd ORT shareholder meeting it is transformed from private company to open.

In 1998 Igor Shabdurasulov became the CEO of ORT, the ORT headed Directorate of news programs Sergey Dorenko. Instead of the Rush hour program the Here and now program which Alexander Lyubimov who also held a position of the Chairman of the board of directors of VID TV company became leading began to appear. In 1999 Boris Berezovsky possesses 49% of stocks of TV channel. Along with TV-6, Our radio, Kommersant and Nezavisimaya Gazeta, REAL Records the TV channel was included into Boris Berezovsky's media empire.

In 1999 Konstantin Ernst became the CEO of ORT, the Directorate of news programs of ORT was headed by Tatyana Koshkaryova. Sergey Dorenko began to keep other analytical program which received the name "Author's Program of Sergey Dorenko", and "On Saturdays Pavel Sheremet began to keep the information and analytical Time program and the program began to be called "The analytical Time program. Time Ekaterina Andreyeva and Kirill Kleymyonov became hosts, leaders of day releases Igor Gmyza and Aleksandra Buratayeva. The news was increased at 6 p.m. up to 25 minutes, the program began to call "News. An evening edition" which Zhanna Agalakova and Igor Vykhukholev became leading.

On September 1, 1999 instead of ORT in Moldova the Prime TV channel was created.

From January to October, 2000, after Pavlo Sheremeta's leaving Dorenko's program began to appear every Saturday, and the leading so-called analytical program there was Ekaterina Andreyeva and the program began to be called "Time. Sunday release". The Here and now program began to appear within the Time program which received the name "Time. Information channel". Aleksandra Buratayeva in connection with election as the deputy of the State Duma of Federal Assembly of the Russian Federation left ORT. Also the channel was left by Sergey Dorenko and Vladimir Pereturin.

On August 27, 2000, during the fire on Ostankino Television Tower, broadcasting of ORT stopped and passed to the frequency of Stolitsa TV channel, the only thing which then worked in Moscow. Within several days the Joint channel ORT-RTR on which transmissions of both channels were broadcast functioned. On the screen there were both logos of the channel: RTR (nowadays — Russia TV channel) in the upper left corner and ORT (nowadays — Channel One) in the upper right corner; below there was a signature "Joint channel ORT-RTR". In other cities channels continued to broadcast separately.

In September, 2000 Boris Berezovsky sold the share (49% of stocks) of ORT.

In October, 2000 on the canal there was "big revolution", i.e. cardinal change of a broadcasting schedule. The ORT endured creative crisis because of what it was necessary to close 12 programs. In the same time the channel cardinally changes a design.

In the fall of 2000 "The author's program of Sergey Dorenko" was closed, and the ORT headed Directorate of news programs Sergey Goryachev. Also the program "Time was soon closed: Sunday release". Till 2001 ORT had no own Sunday analytical programs, and instead of them there was an analytical Times talk show performing functions of the final program which leaders were Vladimir Posner and Zhanna Agalakova. Same year the Subject program was closed.

In April, 2001 were closed the Look and Here and now program, and Alexander Lyubimov was appointed the First Deputy CEO of ORT / Channel One, having stayed at this position till spring of 2003. In the fall of 2001 the night news was closed, and instead of it the information and analytical program "Night Time" leading which began to appear there was the former correspondent of the channel Andrey Baturin. Some stars of old NTV came to the canal, among them there are Dmitry Dibrov, Nikolay Nikolaev, Pyotr Marchenko, Pavel Lyubimtsev and also Arina Sharapova (with TV-6).

2002: Renaming in Channel One

On June 25, 2002 in Belarus the ORT stopped the broadcasting and was replaced with ONT.

On July 29, 2002 on annual meeting of shareholders of ORT the decision on renaming of TV company was made.

On September 2, 2002 the ORT TV company changed the name and began to be called JSC Channel One, the international department — Channel One. Worldwide Network Ltd, the company on production of videotapes, afterwards DVD disks — The First Video Company, and the website — www.1tv.ru. The renaming reason — change of the person, disappearance of many transfers, is a lot of years coming to ORT.

In the fall of 2002 Times began to air at 6 p.m., and in July, 2003 the Sunday release of the Time program was recovered, Pyotr Marchenko and Andrey Baturin became his leaders.

On September 4, 2002 in Latvia, Lithuania and Estonia Channel One was replaced with Channel Baltic One.

2003: Transition to the round-the-clock broadcasting

Since March 24, 2003, for the purpose of "more complete and detailed informing the Russian audience on the latest events in Iraq" the Channel One passed to the round-the-clock broadcasting, a news left each hour all main leaders of news Were involved:

  • Ekaterina Andreyeva,
  • Kirill Kleymyonov,
  • Pyotr Marchenko,
  • Andrey Baturin,
  • Olga Kokorekina,
  • Zhanna Agalakova,
  • Evgeny Agoshkov and also
  • Vladimir Posner and
  • Svetlana Sorokina.

After a while the round-the-clock broadcasting was cancelled. Since October 1, 2003 the round-the-clock broadcasting on a permanent basis was started.

In November, 2003 there was a transition to partial stereobroadcasting. The TV channel becomes the most profitable among all Russian TV channels. From November, 2003 to December 14, 2008 in the screen lower left corner periodically there was a stereosounding logo in the form of two perekreshchyonny squares — the identification mark for transfers in a stereo format. It was used in telecasts "Last Hero", "you Can? Sing!", "Guess a tune", Factory of stars, "Big races", "Two stars", "A New Year's Eve on Channel One", "Circus with stars", "A gold record player", "Stars on ice", in some movies, series, sports broadcastings, concerts and entertainment events of the channel. Last time this identifier appeared on air of December 14, 2008 and was removed.

In November, 2004 Kirill Kleymyonov was appointed the director of Directorate of news programs of Channel One. Alexey Brodsky working in the Good morning program and the chief executive of Directorate of information broadcasting of TVS channel is appointed the deputy manager of DIP. After their arrival reform of information service begins: at different times air was left by Pyotr Marchenko, Andrey Baturin, Vyacheslav Kriskevich, Oksana Rostovtseva, etc., on air Dmitry Borisov, Yulia Pankratova, Maxim Sharafutdinov, Valeria Korablyova, Anatoly Lazarev, Pyotr Tolstoy, Vitaly Yeliseyev and Natalya Semenikhina at different times appeared.

In 2005 the Night Time program was closed, and the night news was recovered. The Sunday release also underwent significant changes (increased timing from 45 minutes till 1 o'clock, Pyotr Tolstoy became his leader, and the program began to be called Sunday Time) (before the leader told "Results of the leaving week in the Sunday Time program …"). The Basic instinct program was replaced with the You Judge program. The TV channel is left by Evgeny Agoshkov and Svetlana Sorokina.

In 2008 on site the former concert studio "Ostankino" the new information complex was started. Transition with analog to digital broadcasting is performed.

2011: Transition to a format of broadcasting 16:9

On June 1, 2011 the Channel One, the first of the federal channels of Russia, passed to a format of broadcasting 16:9 (for digital and satellite broadcasting), and also on 14:9 (for the normal antenna and cable analog networks). Until the end of July demonstration of advertizing happened in format 4:3 (some rollers could be attached to a format of the First). Since August 1 advertizing completely passed to a new format of Channel One.

2012: The worst of state companies

The Channel One is the worst of state companies on quality of corporate management. The Vedomosti newspaper with reference to the unnamed representative of Rosimushchestvo writes about it in number of November 26.

According to him, in presentia in a year there pass only one-two Boards of Directors of Channel One, and information is not published. "Often orders of the state as owner are not performed", - the interlocutor of the edition noted.

The representative of channel Larisa Krymova reported to the newspaper that the state company did not arrive written claims from Rosimushchestvo. According to her, usually the channel holds three meetings of the Board of Directors a year. It, Krymova notes, corresponds to the charter of Channel One and to the legislation on joint-stock companies[5].

Besides, in the spring the channel published on the website annual accounts since 2008. Krymova assumed that difficulties of Rosimushchestvo can be connected with "certain bureaucratic procedures".

In the report published on the website of Rosimushchestvo it is reported that recently department has difficulties with obtaining the reporting of Channel One. Besides, note in department, the state company held the number of meetings of the Board of Directors, insufficient for systematic work.

On November 23, 2012 the commission on selection of professional directors of Rosimushchestvo nominated six people in Board of Directors of Channel One. Department suggested to save a post in council for the director Fedor Bondarchuk and the chairman of the board of directors of the Russian Railway Kirill Androsov.

Also the commission proposed four new candidacies:

Chronology of names of TV channel

  • On March 22, 1951 — on December 24, 1991 "The first TsT USSR program"
  • On December 25, 1991 — on March 31, 1995 "The I channel of Ostankino"
  • On April 1, 1995 — on September 1, 2002 Public Russian Television
  • On August 28, 2000 — on September 3, 2000 (Moscow and area) "The ORT+RTR joint channel because of the fire on Ostankino Television Tower in Moscow"
  • On September 2, 2002 — on our time Channel One

Logo

The TV channel replaced 3 logos. Present — the 4th.

  • Since 1995 till present costs in the upper right corner.
  • From April 1 to September 30, 1995 the logo was round shape, white transparent color, in a circle there was a white transparent strip. Was in the upper right corner.
  • From October 1, 1995 to December 31, 1996 greasy italic unit of iron color on which there was a semi-rectangle with a text of ORT was a logo. Was in the upper right corner.
  • From January 1, 1997 to September 30, 2000 the greasy unit, gold color surrounded with a ring was a logo. Was in the upper right corner.
  • From October 1, 2000 to September 23, 2001 the logo became white, with the doubled unit. Was in the upper right corner.
  • Since September 24, 2001 till present the logo same, but became transparent. Is in the upper right corner.

Slogans

  • "On air television of Ostankino" — from 1991 to 1995.
  • "It is the First!" — spring and summer of 1995.
  • "Let's look?!" — from 1999 to 2003.
  • "The first will show" — from 2003 to 2005.
  • "Formula of the First" — from 2006 to 2007.
  • "Team of the First. Experts of air" — from 2007 to 2009.
  • "Chance of fresh television", "The right to fresh television", "Time of fresh television", "Time of fresh television" — from 2009 to February, 2011.
  • Since March 1, 2011 the slogan does not sound on air.

Notes